"Son de Trois" (26.05.2024)

"Son de Trois"

Γυναικεία μουσική δημιουργία του 19ου-20ου αιώνα

 

Κυριακή 26 Μαΐου 2024, 9μ.μ

Αίθουσα Συναυλιών της Φιλαρμονικής Εταιρίας Ωδείο Πατρών

Είσοδος ελεύθερη

 

Οι εκδηλώσεις του 27ου “Μουσικού Μαΐου”, συνεχίζονται την Κυριακή 26 Μαΐου 2024, στις 9μ.μ. με τη συναυλία "Son de Trois". Η εκδήλωση είναι συνδιοργάνωση της Φιλαρμονικής Εταιρίας Ωδείο Πατρών, του Ιδρύματος Ι. & Ε. ΤΟΠΑΛΗ και του Πανεπιστημίου Πατρών.

Η συναυλία είναι αφιέρωμα στη γυναικεία μουσική δημιουργία του 19ου-20ου αιώνα και με έργα των: Mel Bonis, Louise Farrenc και Cécile Chaminade.

Η Κατερίνα Τοπαλίδου γεννήθηκε στην Αθήνα και ξεκίνησε τα πρώτα μαθήματα μουσικής στη Σάμο όπου μεγάλωσε. Το 2005 πήρε το δίπλωμα πιάνου με βαθμό άριστα παμψηφεί. Παράλληλα σπούδασε ανώτερα θεωρητικά (πτυχίο φούγκας τάξη Γ. Καμπάνα). Από το 2009-2013 παρακολούθησε μαθήματα ερμηνείας πιάνου με την Α. Λεϊμονή. Έχει λάβει μέρος σε σεμινάρια των Ε. Μουζάλα, Δ. Τουφεξή, Γ. Βακαρέλη, Ε. Σαραφιανό καθώς και στη θερινή Ακαδημία Πόρου το 2010. Διδάσκει από το 2002 ως σήμερα. Επίσης εργάζεται ως μόνιμη σύνοδος πιανίστα στις εξετάσεις πτυχίων και διπλωμάτων στο Σύγχρονο Ωδείο Αττικής. Aπό το 2022 είναι η πιανίστα του φωνητικού συνόλου Eklipsis Vocal Ensemble.

Ο Σταύρος Παργινός γεννήθηκε στην Αθήνα. Άρχισε τις μουσικές του σπουδές μαθαίνοντας μαντολίνο στην Κλασσική Μαντολινάτα Αθηνών με δάσκαλο τον κ. Μιχάλη Βαινδηρλή. Το 1994 ξεκίνησε τις σπουδές του στο βιολοντσέλο στο Ελληνικό Ωδείο, στην τάξη της Ντάνας Χατζηγεωργίου από όπου και αποφοίτησε με άριστα. Ως βιολοντσελίστας και μαντολινίστας έχει συμμετάσχει σε διάφορες ελληνικές ορχήστρες, σε θεατρικές και δισκογραφικές παραγωγές ενώ παράλληλα αποτελεί σταθερό μέλος σε ensembles μουσικής δωματίου και σχημάτων ποικίλων μουσικών κατευθύνσεων. Είναι απόφοιτος του τμήματος Φυσικοθεραπείας του Τ.Ε.Ι. Αθηνών.

Η Κλεοπάτρα Κυρτάτα γεννήθηκε στην Αθήνα. Πήρε το δίπλωμά της στο φλάουτο με «Άριστα» από το Ελληνικό Ωδείο τον Ιούνιο του 2011, με καθηγήτρια τη Γιαννίνα Μίσιακ-Μπάτκο. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της παρακολούθησε σεμινάρια με διακεκριμένους ευρωπαίους φλαουτίστες (Paul-Edmund Davies, Susan Milan, Sarah Newbold, Liisa Ruoho, Rachel Brown κ.ά.). Συμμετέχει σε συναυλίες και εκδηλώσεις κυρίως με μικρά σύνολα μουσικής δωματίου. Έχει επίσης συνοδεύσει θεατρικές παραστάσεις, παρουσιάσεις βιβλίων και απαγγελίες ποίησης. Από το 2008, ως μέλος του σχήματος Duo Capriccioso, με την κιθαρίστα Αθανασία Νικολακοπούλου, έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες εκδηλώσεις και φεστιβάλ στην Αθήνα, τη Μύκονο, την Άνδρο, τη Νάξο, τη Σύρο, κ.ά. Το διάστημα 2020-2023, με τις επιβεβλημένες διακοπές λόγω της πανδημίας, ήταν μέλος της παράστασης Chica Almodovar, παρουσιάζοντας με την τραγουδίστρια Εύα Θωμοπούλου και την κιθαρίστα Αθανασία Νικολακοπούλου τραγούδια από τις ταινίες του μεγάλου ισπανού σκηνοθέτη. Η Κλεοπάτρα Κυρτάτα είναι πτυχιούχος του τμήματος φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού στην κλασική φιλολογία από το University College London. Ζει στην Αθήνα και εργάζεται στο Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη.

Οι τρεις μουσικοί συνεργάζονται από το 2012, με βασικό γνώμονα την αγάπη τους για την κλασική μουσική και την εξερεύνηση και προώθηση της εργογραφίας για μουσική δωματίου. Με εμφανίσεις σε αρκετούς συναυλιακούς χώρους της Αθήνας, μετρούν στο ρεπερτόριό τους τα σημαντικότερα έργα για τον συνδυασμό των οργάνων τους, από το μπαρόκ μέχρι τον 20ό αιώνα (J.S. Bach, J. Haydn, C.M. von Weber, F. Kuhlau, B. Martinu, P. Gaubert). Παράλληλα, επεκτείνονται και σε διασκευές έργων για τρίο με βιολί, τσέλο και πιάνο (A. Corelli, F. Mendelssohn, G. Faure, κ.ά). Τον Ιούνιο του 2017, μαζί με τη βιολονίστρια Μαρία Λουκά, παρουσίασαν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο το εξαιρετικό κονσέρτο για πιάνο ν. 24 του W. A. Mozart, με το μέρος της ορχήστρας διασκευασμένο για βιολί, φλάουτο και τσέλο. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν επικεντρώσει το ενδιαφέρον τους σε έργα γραμμένα αποκλειστικά από γυναίκες, συμβάλλοντας έτσι στην ανάδειξη σπουδαίων, αλλά συχνά παραγνωρισμένων μορφών της ιστορίας της μουσικής.

Λίγα λόγια για τις συνθέτριες

Melanie Hélène Bonis (21 Ιανουαρίου 1858-18 Μαρτίου 1937), παραγωγική Γαλλίδα συνθέτρια του ύστερου ρομαντισμού. Έγραψε περισσότερα από 300 έργα για σόλο όργανα, συνδυασμούς οργάνων, χορωδιακά και έργα για Ορχήστρα. Σπούδασε στο Conservatoire Παρισιού με δασκάλους τον Cesar Frank, E. Guiraund και A. Bazille.

Luise Farrenc (31 Μαρτίου 1804-15 Σεπτεμβρίου 1875) Γαλλίδα συνθέτρια, βιρτουόζος πιανίστας και δασκάλα της ρομαντικής περιόδου. Οι συνθέσεις της περιλαμβάνουν τρεις συμφωνίες, χορωδιακά έργα, Μουσική Δωματίου και έργα για πιάνο. Με τους I. Moscheles και J.N. Hummel στο Conservatoire Παρισιού και στην ηλικία των δεκαπέντε ετών σπούδασε σύνθεση με τον Anton Reicha, με ιδιαίτερα μαθήματα καθώς οι γυναίκες απαγορευόταν να εγγραφούν στα μαθήματα σύνθεσης. Το 1842 διορίστηκε στη μόνιμη θέση της καθηγήτριας πιάνου στο Ωδείο του Παρισιού, και ήταν η μόνη γυναίκα που κατείχε αυτή τη θέση καθ’ όλη τη διάρκεια του 19ου αιώνα.

H Cecil Luise Stephanie Chaminad ήταν Γαλλίδα συνθέτρια και πιανίστα (8 Αυγούστου 1857-13 Απριλίου 1944 στο Μόντε Κάρλο). Το 1913 της απονεμήθηκε το Βραβείο Legion d’ Honneur, το πρώτο για γυναίκα συνθέτη. Ο Ambroise Thomas είπε «δεν πρόκειται για γυναίκα που συνθέτει, αλλά για συνθέτη που είναι γυναίκα». Σπούδασε βιολί, παράλληλα με το πιάνο, με τον M. Marsick και σύνθεση με τους  M.G. Savard και B. Godar. Έγραψε μουσική για πιάνο, για Ορχήστρα, Μουσική Δωματίου και για Λυρική Σκηνή. Το μουσικό της στυλ έχει τις ρίζες του στη ρομαντική, αλλά και γαλλική παράδοση.

Φιλαρμονική Εταιρεία Ωδείο Πατρών
Free Joomla! templates by Engine Templates