2η συναυλία του "24ου Μουσικού Μαΐου 2021"

24ος Μουσικός Μάϊος 2021

Διαδικτυακή Συναυλία
με έργα για μία και δύο κιθάρες

 

Η Φιλαρμονική Εταιρία Ωδείο Πατρών και το Ίδρυμα “Ι. & Ε. ΤΟΠΑΛΗ” σας παρουσιάζουμε για τον 24ο Μουσικό Μάϊο 2021 την 2η Συναυλία.

Το link της συναυλίας θα ενεργοποιηθεί την Παρασκευή 28 Μαΐου 2021 στις 4μ.μ. και θα παραμείνει για το μήνα Μάϊο και Ιούνιο. Πατήστε εδώ για να παρακολουθήσετε τη συναυλία.

Στη 2η συναυλία οι καθηγητές κλασσικής κιθάρας του Ωδείου Ανδρόνικος Καραμπέρης και Χρήστος Τσαρούχης θα παρουσιάσουν το παρακάτω πρόγραμμα:

1) Antonio Vivaldi: Andante (Concerto for two mandolins and string orchestra in G-RV532)
                           (Duo Α. Καραμπέρης-Χρ. Τσαρούχης)
2) Domenico Scarlatti: Three Sonatas

                                 Sonata K11
                                 Sonata K208
                                 Sonata K322
                                 (Σόλο κιθάρα Χρ. Τσαρούχης)
3) Heitor Villa-Lobos: Three Preludes

                                Prelude III (Homage to Bach)
                                Prelude IV (Homage to the Brazilian Indians)
                                Prelude V (Homage to the social life)
                                            (Σόλο κιθάρα Α. Καραμπέρης)
4) Manuel de Falla: Serenata Andaluza
                             Danza Ritual del Fuego “El amor Brujo”    
                             (Duo Α.Καραμπέρης-Χρ.Τσαρούχης)


Λίγα λόγια για τα έργα…

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Γνωστός και ως "ο κόκκινος παπάς" (λόγω του χρώματος των μαλλιών του), γεννήθηκε στη Βενετία το 1678 . Δεξιοτέχνης βιολιστής, καθηγητής και διευθυντής ορχήστρας είναι από τους κύριους εκπροσώπους της Μπαρόκ εποχής, με βασικό είδος σύνθεσης το κονσέρτο, όπου και διέπρεψε. Έγραψε όπερες, εισαγωγές, σονάτες, λίγα θρησκευτικά έργα και περίπου 500 κονσέρτα.
Το Andante είναι το δεύτερο και αργό μέρος  του κονσέρτου για δύο μαντολίνα και ορχήστρα εγχόρδων RV532 που έγραψε όταν εργαζόταν ως αρχιμουσικός και καθηγητής βιολιού στο ορφανοτροφείο θηλέων «Ospedale della Pietà» της Βενετίας.

Domenico Scarlatti (1685-1757)
Γιος και μαθητής του γνωστού Ιταλού συνθέτη και βιρτουόζου τσεμπαλίστα Αλεσσάντρο Σκαρλάτι. Γεννημένος στη Νάπολη κατέλαβε διάφορες σημαντικές θέσεις σαν αρχιμουσικός. Σαν δάσκαλος της πριγκίπισσας Μαρίας-Βαρβάρας της Πορτογαλίας εγκαθίσταται για 28 ολόκληρα χρόνια στη Λισαβόνα όπου και έγραψε τις περίφημες 555 σονάτες για τσέμπαλο οι οποίες προορίζονταν κυρίως για τη διδασκαλία της πριγκίπισσας.
Η Σονάτα Κ.11 είναι σε ρυθμό Allegro. Σύμφωνα  με τον Α. Segovia η συγκεκριμένη Σονάτα έχει ισπανικό στυλ και θυμίζει μια μικρή Tonadilla. Το πρωτότυπο είναι γραμμένο σε Ντο Ελάσσονα, εδώ η μεταγραφή είναι σε Μι Ελάσσονα. Η δεύτερη Σονάτα, Κ.208, είναι  αργή και μελωδική (cantabile). Ένα πολύ  όμορφο έργο γραμμένο σε Λα Μείζονα. Η τελευταία, Κ. 322, είναι γρήγορη με εύθυμο χαρακτήρα. Στις επαναλήψεις των δύο μερών παρατηρούμε πιο συχνά τα διάφορα ornaments, στολίδια  δηλαδή που διακοσμούν τις μουσικές φράσεις. Είναι γραμμένη σε Λα Μείζονα.

Heitor Villa-Lobos (1887-1959)
Βραζιλιανός συνθέτης, ο σημαντικότερος της χώρας του στον 20ό αιώνα Υπήρξε ο πρώτος Νοτιοαμερικανός δημιουργός έντεχνης μουσικής, που απέκτησε διεθνή φήμη. Ο Εϊτόρ Βίλα-Λόμπος υπήρξε ο πλέον παραγωγικός συνθέτης της εποχής του, το δημιουργικό του έργο, που υπερβαίνει τις 2.000 συνθέσεις, επηρεάστηκε έντονα τόσο από τη λαϊκή μουσική της Βραζιλίας όσο και από τα στιλιστικά στοιχεία της ευρωπαϊκής κλασικής παράδοσης.
Οι επιρροές αυτές είναι έκδηλες και στα τρία πρελούδια που θα ακουστούν. Το πρελούδιο Νο3 είναι ένας φόρος τιμής στον Γ.Σ. Μπαχ ενώ τα άλλα δυο πρελούδια είναι έντονα επιρρεασμένα από την λαϊκή μουσική της Βραζιλίας, είτε αυτή είναι αστική (Νο5) είτε είναι των ιθαγενών (Νο4). Τα Cinco Preludes, όπου είναι έργο του 1940, είναι πρωτότυπα γραμμένα για κλασική κιθάρα και τα έγραψε ύστερα απο παρότρυνση του σπουδαίου Ισπανού κιθαριστή Andres Segovia.

Manuel de Falla (1876-1946)
Κορυφαίος Ισπανός συνθέτης. Σπούδασε σύνθεση στο Ωδείο της Μαδρίτης με τον Felipe Pedrell, που άσκησε μεγάλη επιρροή στο νεαρό συνθέτη υποστηρίζοντας ότι η μουσική ενός έθνους πρέπει να βασίζεται στο παραδοσιακό λαϊκό τραγούδι του. Ο de Falla ταξίδεψε στο Παρίσι, όπου γνωρίστηκε και συνδέθηκε φιλικά με τους Ντεμπισί, Ντικά, Ραβέλ και Στραβίνσκι.
H Serenata Andaluza γράφτηκε το  1900 και είναι πρωτότυπα γραμμένο για πιάνο. Η Σερενάτα αρχικά ήταν είδος τραγουδιού (καντάδας) με ήρεμο και ελαφρύ χαρακτήρα. Την δανείστηκαν οι κλασικοί συνθέτες σχηματίζοντας μια φόρμα αποτελούμενη από εναλλαγές πολλών αργών και γρήγορων μερών.
Το Danza Ritual del Fuego (Τελετουργικός χορός της φωτιάς) είναι μέρος του μπαλέτου "Ο Μαγεμένος έρωτας" (El amor brujo) του 1924. Το έργο αναφέρεται στην προσπάθεια της τσιγγάνας Candela να διατηρήσει τη σχέση της με τον Carmelo, αλλά το φάντασμα του νεκρού ζηλιάρη συζύγου της τους στοιχειώνει. Η Candela χορεύει τον "Τελετουργικό χορό της φωτιάς" προσπαθώντας να ξορκίσει το φάντασμα του νεκρού συζύγου της.

 

Ανδρόνικος Καραμπέρης – Χρήστος Τσαρούχης

Με καθηγητές τον Παναγιώτη Κυδωνιάτη στο Ωδείο Φ. Νάκας στην Πάτρα και εν συνεχεία την Λίζα Ζώη στο Ωδείο "Athenaeum" στην Αθήνα, ο Ανδρόνικος Καραμπέρης και ο Χρήστος Τσαρούχης ολοκλήρωσαν τις μουσικές του σπουδές στην κλασική κιθάρα λαμβάνοντας και οι δύο, τόσο στις πτυχιακές όσο και στις διπλωματικές τους εξετάσεις, βαθμό "Άριστα παμψηφεί". Παράλληλα εμπλούτισαν τις μουσικές τους γνώσεις παρακολουθώντας πλήθος σεμιναρίων και  master classes με Έλληνες και ξένους κιθαριστές (R. Dyens, D. Russell, M. Dylla, J. Mills, S. Vlaskalic, J. Willard, Ε. Ασημακόπουλος, Λ. Ζώη).  
Έχουν δώσει και οι δύο ρεσιτάλ για σόλο κιθάρα σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και έχουν συμμετάσχει σε πολυποίκιλες συναυλίες μουσικής δωματίου ως ντουέτο με φλάουτο, με βιολί, με κιθάρα, με ακορντεόν, με φωνή κλπ. Έχουν συμπράξει ως σολίστ με την Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων Δήμου Πατρέων και με την Αθηναϊκή Μαντολινάτα Νικ. Λάβδας.
Ο Ανδρόνικος Καραμπέρης σαν μέλος της Ορχήστρας Νυκτών Εγχόρδων Δήμου Πατρέων "Θ. Τσιπινάκης", έχει συμμετάσχει σε συναυλίες και παραστάσεις σε Ελλάδα (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, Ηρώδειο κλπ.) και εξωτερικό (Κωνσταντινούπολη,Κύπρος). Σε συνεργασία με το Athenaeum Guitar Trio συμμετείχε στην ηχογράφηση του CD με τίτλο “Aufs Paradies” του σύγχρονου Ισπανού συνθέτη Agustin Castilla-Avila που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2016, ενώ τον Ιανουάριο του 2017 παρουσίασε σε πρώτη εκτέλεση το έργο ‘Τρίπτυχο’ για σόλο κιθάρα του πατρινού συνθέτη Τίμου Γεννάτου το οποίο ο συνθέτης του έχει αφιερώσει.
Ο Χρήστος Τσαρούχης, εκτός από τις σόλο εμφανίσεις του σε Φεστιβάλ και Κύκλους Συναυλιών, έχει ηχογραφήσει για ραδιοφωνικές εκπομπές σειρά κομματιών για κιθάρα και φωνή, σε συνεργασία με τη σοπράνο Μαριάννα Μεσσαλά.
Από το 2012 δουλεύουν μαζί ως ντουέτο πάνω σε ένα απαιτητικό ρεπερτόριο τόσο τεχνικά όσο και ερμηνευτικά δίνοντας έκτοτε συναυλίες σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, σε Φεστιβάλ και Κύκλους Συναυλιών, αποσπώντας στις μέχρι τώρα εμφανίσεις τους τα ευμενέστερα σχόλια τόσο του κοινού όσο και των ειδικών.
Απόφοιτοι του Πανεπιστημίου Πατρών, τμήματος Γεωλογίας και Οικονομικού τμήματος αντίστοιχα, είναι και οι δύο καθηγητές κλασικής κιθάρας στη Φιλαρμονική Εταιρία Ωδείο Πατρών.


•    Η βιντεοσκόπηση έγινε στην αίθουσα συναυλιών της Φιλαρμονική Εταιρίας Ωδείο Πατρών.
•    Ηχοληψία και επιμέλεια βίντεο: Ανδρόνικος Καραμπέρης

Φιλαρμονική Εταιρεία Ωδείο Πατρών
Free Joomla! templates by Engine Templates