1η συναυλία του "24ου Μουσικού Μαΐου 2021"

24ος Μουσικός Μάϊος 2021

Ρεσιτάλ κρουστών
(διαδικτυακή συναυλία) 

 

 Η Φιλαρμονική Εταιρία Ωδείο Πατρών και το Ίδρυμα “Ι. & Ε. ΤΟΠΑΛΗ” σας παρουσιάζουμε για τον 24ο Μουσικό Μάϊο 2021 την 1η Συναυλία.

Το link της συναυλίας θα ενεργοποιηθεί το Σάββατο 15 Μαΐου 2021 στις 7μ.μ. και θα παραμείνει για το μήνα Μάϊο και Ιούνιο. Πατήστε εδώ για να παρακολουθήσετε τη συναυλία.

Στη 1η συναυλία ο καθηγητής κρουστών του Ωδείου Πάνος Θωΐδης θα παρουσιάσει το παρακάτω πρόγραμμα:

Sydney Hodkinson - Kerberos (1990)
Το έργο είναι γραμμένο για φωνή και Snare Drum, παίρνοντας τον τίτλο του από τον μυθικό φύλακα στις Πύλες του Άδη, Κέρβερο. Ο συνθέτης πάνω στο Snare Drum δημιουργεί πολλά ηχοχρώματα, χρησιμοποιώντας διαφορετικά μέρη του οργάνου (Ordinary, Center, Edge, Rim, Rimshot), αλλά και διαφορετικά μέσα παραγωγής ήχου (Fingers, Snare Drum sticks, Brushes, Yarn Mallets). Η φωνή απαγγέλει τον στίχο από την Θεία Κωμωδία του Δάντη “Lasciate ogni Baldanza, voice entrate"  ("Εσείς που θέλετε να εισέλθετε - εισέλθετε με ρίσκο την ίδια σας την ζωή”). Ο Sydney Hodkinson στο έργο αυτό κάνει χρήση της μετρικής και χρονικής μετατροπίας.

Casey Cangelosi - Glamour (2012)

Ο Cangelosi με αυτό του το έργο ερμηνεύει μουσικά το μαθηματικό μοντέλο τεσσάρων διαστάσεων του σύμπαντος (Χωροχρόνος) που ενώνει τον Ευκλείδειο χώρο τριών διαστάσεων με τον χρόνο ως μια επιπρόσθετη διάσταση. Ο συνθέτης χρησιμοποιεί τις τρεις διαφορετικές οικογένειες κρουστών οργάνων (μέταλλο, ξύλο, γυαλί) χαρακτηρίζοντας τις τρεις διαστάσεις του Ευκλείδειου χώρου και τον μετρονόμο ως τέταρτη διάσταση – τον χρόνο.

Paul Smadbeck – Virginia Tate (1999)
Το “VirginiaTate” είναι αφιερωμένο στην μνήμη της μητέρας της γυναίκας του συνθέτη που υπέστη τραγικό θάνατο το 1986. Το έργο αυτό, γραμμένο σε 4 μέρη με την μορφή Α-Α-Β-C-CODA, είναι ένα πολυφωνικό solo με μια όμορφη μελωδία και μια απλή τονική δομή.

Eugene Novotney – Minute of news (1990)
Μία τυχαία συνάντηση του Eugene Novotney με έναν άγνωστο Street - Drummer σε ένα ταξίδι του στο Μεξικό, αποτέλεσε έμπνευσή του για το έργο "A Minute of News". Παρατήρησε πως ο Drummer προσπαθούσε να παίξει με το σπασμένο τύμπανο και τις ανόμοιες μπαγκέτες του. “Αυτός ο Drummer, τον οποίο είχα αποδοκιμάσει πριν τον ακούσω λόγω του κακού εξοπλισμού του, μού δίδαξε ένα μεγάλο μάθημα για τη σχέση ανάμεσα στη φτώχεια και τη δημιουργικότητα. Ποτέ δεν θα ξεχάσω αυτόν τον άγνωστο Drummer που μου έδωσε ένα τέτοιο show. Στην ουσία, μου διάβασε τα «νέα» εκείνη την μέρα." Ο συνθέτης παρομοιάζοντας τον εν λόγω Drummer δημιουργεί πάνω σε ένα Snare Drum πολλά ηχοχρώματα, χρησιμοποιώντας διαφορετικά μέρη του οργάνου (Ordinary, Rim, Rimshot), αλλά και διαφορετικά μέσα παραγωγής ήχου (Snares, Drumstick, Brush, Yarn Mallet, Timpani Mallet), αποδίδοντας ένα μείγμα Βραζιλιάνικου και Άφρο-Κουβανέζικου ρυθμού.

Elliott Carter – Saeta (1950/66)
Το έργο “Saeta” είναι το 1ο μέρος από το “Eight Pieces for Four Timpani”, για το οποίο ο Carter ανaφέρει: “Ένα ανδαλουσιανό τραγούδι αυτοσχεδιαστικού χαρακτήρα που εκτελείται κατά τη διάρκεια μιας αρχαίας υπαίθριας θρησκευτικής Πομπής… Λέγεται ότι είναι απόγονος μιας τελετής βροχής κατά την οποία εκτοξεύεται το βέλος (Saeta) στα σύννεφα για να απελευθερώσει τη βροχή”. Στο έργο αυτό ο Elliott Carter χρησιμοποιεί μετρική και χρονική διαμόρφωση για ομαλή ρυθμική μετάβαση αλλά με απόλυτη ακρίβεια από το ένα μέρος του έργου στο άλλο. Στο “Saeta” ο συνθέτης αναδεικνύει τις πλούσιες ηχοχρωματικές δυνατότητες του οργάνου κάνοντας χρήση των διαφορετικών σημείων της μεμβράνης (Ordinary, Center) καθώς και την χρήση κανονικής μπαγκέτας τυμπάνων, αλλά και της αντίθετης (ξύλινης) πλευράς της. Σημαντικό ρόλο παίζουν και τα κλεισίματα του απόηχου του οργάνου, τα οποία είναι σημειωμένα στην παρτιτούρα του έργου σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές. Το έργο αυτό είναι αφιερωμένο στον Al Howard.

 

Ο Πάνος Θωΐδης γεννήθηκε στην Πάτρα. Ξεκίνησε τις σπουδές του στα κλασικά κρουστά με καθηγητή τον Maxim Mankovski στο Δημοτικό Ωδείο Πατρών όπου αποφοίτησε με Άριστα.
Σπούδασε στο Τμήμα Mουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου στη κατεύθυνση Σύνθεσης με καθηγητές τους Ιωσήφ Παπαδάτο και Δημήτρη Μαραγκόπουλο. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού διπλώματος με άριστα στα Κλασικά Κρουστά του Τ.Μ.Σ Ιονίου Πανεπιστημίου με καθηγητή τον Maxim Mankovski. Από το 2011 είναι καθηγητής Μέσης Εκπαίδευσης και από το 2014 είναι δάσκαλος κρουστών στην Φιλαρμονική Εταιρία Ωδείο Πατρών.

Ο Παναγιώτης Θωΐδης είναι τυμπανίστας στην Συμφωνική Ορχήστρα Πειραιώς και στην Ορχήστρα Πνευστών "Πατρεύς", συνεργάζεται με την Ορχήστρα Δημοτικού Ωδείου Πατρών και επίσης είναι μέλος του Συνόλου Κρουστών "ΚΡΟΥΣΙΣ". Επίσης συνεργάζεται ως κλασικός κρουστός με διάφορα μουσικά σχήματα, χορωδίες και φιλαρμονικές ορχήστρες.

Φιλαρμονική Εταιρεία Ωδείο Πατρών
Free Joomla! templates by Engine Templates