Μουσικός Μάϊος 2016
Από το ρομαντισμό... στη Jazz
Σπύρος Μαρίνης, κλαρινέτο
Νέλλη Σεμιτέκολο, πιάνο
Τετάρτη 18 Μαΐου 2016, 9.00μ.μ.
Αίθουσα Συναυλιών “Φιλαρμονικής” (Ρήγα Φεραίου 7)
Την Τετάρτη 18 Μαΐου 2016 και στις 9μ.μ., στα πλαίσια του 19ου “Μουσικού Μαΐου”, που διοργανώνουν η Φιλαρμονική Εταιρία Ωδείο Πατρών με το Ίδρυμα Ι.& Ε. Τοπάλη, παρουσιάζουν σε συνεργασία με τη Λέσχη Φίλων της Κλασσικής Μουσικής, τη Νέλλη Σεμιτέκολο, στο πιάνο και το Σπύρο Μαρίνη στο κλαρινέτο, που θα ερμηνεύσουν έργα των: J. Brahms, F. Poulenc, R. Schumann, C. Saint-Saëns και B. Kovács. Ένα διευρυμένο ρεπερτόριο από τον κλασικισμό μέχρι τις παρυφές της Jazz, ολοκληρώνοντας τη συναυλία τους με το έργο του B. Kovács, After You Mr. Gershwin!, γραμμένο το 2012.
R. Schumann Fantasiestücke, Op.73
Οι Φαντασίες Op.73 (1849) είναι ένα κομμάτι από το οποίο πηγάζει και μια διαφορετική διάθεση. Το πρώτο μέρος ενώ αρχίζει σε λα ελάσσονα, ολοκληρώνεται στην ομώνυμη μείζονα, με το δεύτερο και τρίτο μέρος επίσης σε Λα μείζονα. Στο πρώτο μέρος "Απαλά, με έκφραση", τα τρίηχα του πιάνου στηρίζουν την ανεξάρτητη μελωδία του κλαρινέτου, πριν τα δύο όργανα μοιραστούν τη μελωδία στο "Ζωντανό, Ελαφρύ" δεύτερο μέρος. Το τρίτο μέρος "Γρήγορο, με φωτιά" χαρακτηρίζεται από δυναμικές και αρμονικές αντιθέσεις. Το έργο ενώ αρχικά γράφτηκε για κλαρινέτο, μετά από σημείωση του συνθέτη μπορεί να ερμηνευτεί και από βιολί ή τσέλο.
J. Brahms Σονάτα No. 2 σε Μι ύφεση μείζονα, Op.120/2
Μετά την ολοκλήρωση της σονάτας για βιολί σε ρε ελάσσονα No.3, Op.108 (1888), ο Johannes Brahms συνέθεσε ακόμα ένα μόνο κομμάτι παρόμοιας μορφής. Οι δύο σονάτες για κλαρινέτο και πιάνο, εκδόθηκαν μαζί την επόμενη χρονιά με αριθμό καταλόγου Op.120. Η δεύτερη σονάτα σε Μι ύφεση μείζονα, σε τρία μέρη, χαρακτηρίζεται από μια πλούσια, γεμάτη λυρισμό μελωδία στο πρώτο και τρίτο μέρος, γεγονός που οδήγησε τον συνθέτη να εγκαταλείψει την ιδέα ενός αργού δεύτερου μέρους για χάρη ενός με περισσότερα χαρακτηριστικά ζωντάνιας σε Μι ύφεση ελάσσονα. Το φινάλε, το οποίο είναι ένα θέμα με παραλλαγές, στο οποίο κλαρινέτο και πιάνο τυλίγονται αρμονικά γύρω από μια μελωδική ιδέα.
F. Poulenc Σονάτα για κλαρινέτο & πιάνο, FP 184
Η σονάτα του Poulenc για κλαρινέτο και πιάνο ερμηνεύτηκε πρώτη φορά από τους Benny Goodman (κλαρινέτο) και Leonard Bernstein (πιάνο) στης 10 Απριλίου 1963 λίγο μετά το θάνατο του συνθέτη. Αφιερωμένη στο συνθέτη Arthur Honegger, η σονάτα αποτελεί μέρος ομάδας έργων για ξύλινα πνευστά. Ο θάνατος όμως του Poulenc δεν του επέτρεψε να την ολοκληρώσει ούτε και να συνθέσει ένα ανάλογο έργο για φαγκότο. Το πρώτο μέρος, έπειτα από ένα εκρηκτικό ξεκίνημα, οδηγεί σταδιακά και μέσα από μελωδικές γραμμές στο δεύτερο αργό και ιδιαίτερα μελωδικό μέρος, ενώ με το κλείσιμο του έργου στο τρίτο μέρος παρατηρείται η εκρηκτικότητα μεταξύ τεχνικά απαιτητικών φράσεων και αρμονίας.
C. Saint-Saëns Σονάτα σε Μι ύφεση μείζονα, Op.167
Το πρώτο μέρος (Allegretto) της τετραμερούς σονάτας για κλαρινέτο, δομή που παραπέμπει στον Κλασικισμό του οποίου ο συνθέτης ήταν ένθερμος υποστηρικτής, αποκαλύπτεται τμηματικά μέσα από το μέρος του πιάνου σαν ένα ταξίδι σε μια θάλασσα συναισθημάτων. Το Scherzo με τις ανάλαφρες φράσεις αποτελεί την πλήρη αντίθεση του τρίτου αργού μέρους, μιας σκοτεινής παρένθεσης που όμως φωτίζεται με το τέταρτο μέρος, εκεί όπου οι γρήγορες μελωδικές γραμμές οδηγούν στο φινάλε του κομματιού με την επιστροφή στο άνοιγμα του πρώτου μέρους.
B. Kovacs After You, Mr. Gershwin!
Κομμάτι σε ύφος τζαζ, μιμούμενο το στυλ γραφής του Gershwin από τον Ούγγρο συνθέτη και κλαρινετίστα Bela Kovacs, ο οποίος αποτελεί από της κορυφαίες εν ζωή μορφές στο κλαρινέτο παγκοσμίως, μέσα από την καλλιτεχνική του δράση και τα έργα του.
Ο Σπύρος Μαρίνης (Διδάκτωρ - Κλαρινετίστας, γ. 1982) ολοκλήρωσε το διδακτορικό του στην ερμηνεία κλαρινέτου στο Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ στη Βρετανία το 2008 με τίτλο "Το Κλαρινέτο στην Ελλάδα: Ιστορική αναδρομή μέσα από κομμάτια Ελλήνων συνθετών". Νωρίτερα, τον Ιούνιο του 2004, του απονέμεται το πτυχίο μουσικολογίας και ερμηνείας με βαθμό Άριστα από το Πανεπιστήμιο της Ουαλίας. Το 2010, κερδίζει το Ειδικό Βραβείο στο Παγκόσμιο Συνέδριο Κλαρινέτου στο Τέξας των ΗΠΑ για την παρουσίαση του με θέμα "Το Κλαρινέτο στην Ελλάδα: Κυριάκος Σφέτσας - Διπλοχρωμία". Έχει παρακολουθήσει διεθνή σεμινάρια σε Ελλάδα και εξωτερικό, καθώς και μαθήματα κλαρινέτου με τους Béla Kovács (Ακαδημία του Liszt, Βουδαπέστη), Nicholas Cox, Linda Merrick, Anthony Houghton, Peryn Clement Evans και Ασημίνα Τσάμου. Έχει ηχογραφήσει έργα των Charles Camilleri και Adam Gorb και έχει δώσει συναυλίες σε Ελλάδα, Βρετανία, Μάλτα, Αμερική, Ιταλία, Ολλανδία και Σουηδία. Άρθρα του έχουν επίσης δημοσιευτεί στο περιοδικό Πολύτονο καθώς και στο περιοδικό της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Κλαρινέτου. Έχει εργασθεί ως ερευνητής στο Βασιλικό Κολέγιο Μουσικής στο Μάντσεστερ της Βρετανίας (RNCM), στο σχολείο για μουσικά ταλέντα Chethams School of Music και στα μουσικά Γυμνάσια Λύκεια Παλλήνης και Πατρών. Από το 2011 διατηρεί τη θέση του αρχιμουσικού της Φιλαρμονικής Δήμου Βόρειας Κυνουρίας και διδάσκει κλαρινέτο στο Δημοτικό Ωδείο Άργους καθώς και στο Αρκαδικό Ωδείο.
Η Νέλλη Σεμιτέκολο, γεννημένη στην Αθήνα, σπούδασε στο Εθνικό Ωδείο (με καθηγήτριες τη Φώφη Γραφειάδου και την Κρινιώ Καλομοίρη), απ΄ όπου πήρε το δίπλωμά της. Συνέχισε ανώτερες σπουδές πιάνου στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου με τον Έρικ Τεν-Μπεργκ, καθώς και ιδιαίτερα μαθήματα με την Αλίς Πάσκους. Συνεργάστηκε επί σειρά ετών με το Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής του Θόδωρου Αντωνίου, με τον Μάνο Χατζιδάκι στο Τρίτο Πρόγραμμα, στους Μουσικούς Αυγούστους του Ηρακλείου και στους Αγώνες Τραγουδιού της Κέρκυρας. Έχει δώσει Συναυλίες σε πολλές χώρες της Ευρώπης, όπως στη Γερμανία, τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ισπανία, τη Βουλγαρία, και την πρώην Γιουγκοσλαβία. Έχει πάρει μέρος στα Φεστιβάλ Αθήνας, Πάτρας, Ηρακλείου, Κέρκυρας, Καλαμάτας, Πειραιά, Οχρίδας και Λευκάδας. Επίσης έχει συνεργαστεί με όλες τις ελληνικές ορχήστρες, καθώς και σε παραγωγές για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Η δισκογραφία της περιλαμβάνει έργα Γρηγορίου, Καλομοίρη, Κουρουπού, Μικρούτσικου, Σκαλκώτα, Σφέτσα και Χρήστου. Σήμερα, διδάσκει στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας και στο Athenaeum.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην Αίθουσα Συναυλιών της “Φιλαρμονικής” (Ρήγα Φεραίου 7) με ελεύθερη είσοδο.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Χορηγοί επικοινωνίας: ΤΕΤΑΡΤΟ, ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ, TAR, H ΓΝΩΜΗ, NewsPatrasso, gnomip.gr